Sunday, February 18, 2007

Program Permata Harapan Ku oleh KRJ PJ






Taman Medan, P.Jaya 18 Feb- Kelab Remaja JIM (KRJ) Petaling Jaya telah mengadakan Program Permata Harapan Ku (Siri 1) anjuran bersama anak-anak yatim Hjh Kamariah Tmn Medan. Fasi yang terlibat cikgu azmi, acik wan, salasiah, salbiah, rozialin dan 3 orang Karisma dari UIA PJ. Turut hadir pada pagi itu Ust Malik selaku wakil media jim-pj sambil menghantar 3 org adik karisma uia-pj.
Sehari sebelum program telah diadakan FDP (Facilitators Dev. Program) /mentor mentee kepada fasi2 yang akan terlibat. FDP berlangsung 1/2 hari bermula jam 9 pagi bertempat di SMK Taman Medan P.Jaya.
Beberapa minggu sebelum program kami sms kepada kawan2, sahabat2, ikhwah2 dan akhawat2 mohon derma sekampit beras utk kami sumbang semasa program. Alhamdulillah ramai yang menderma kutipan yang kami dapat 13 kampit beras, wang tunai sebanyak RM860, sedikit biskut dan minyak masak.
Program Permata Harapan Ku bermula dari jam 9am dan tamat jam 3 ptg. Kehadiran anak yatim sekitar 30 orang sahaja di sebabkan tarikh program bersamaan dgn tahun baru cina jadi ramai dikalangan mereka yang balik kampung.
Kata hajjah penggerak di situ kebanyakan ibu-ibu tunggal yang sudah agak berumur jadi tak mampu untuk buat aktiviti selain mengaji Qur'an dan sedikit tusyen BI. Kami simpati dengan mereka sebab tak byk tenaga muda yang membantu. Di akhir program Hjh Kamariah mintak kami datang sebulan sekali buat program seumpama itu. Disebabkan kekangan masa kami hanya mampu janji utk datang 2 bulan sekali buat masa ini.
Dari segi jangka panjang motivasi anak yatim ini kami cadang untuk jadikan program berkala, lagi pun ramai belia wjim juga yang tinggal sekitar PJ seperti Salasiah, Salbiah, Hazlin, Rozialin dan Haslinda. Juga x-KRJ yang sekarang belajar di IPT spt Hamizah, Saidatul, Nurhairani, Suqma, Diyana dan Nurul Izzati yang juga berasal dari Taman Medan.
Kami akan cuba membimbing belia wjim dalam usaha menggerakkan program ini secara berterusan dan jadikan program ini sebagai projek mereka untuk tahun 2007. (juga utk makluman naqibah belia wjim)
Kami sedang merangcang program berkala anak yatim ini dgn sistem follow up yang tersusun. Semoga remaja tersebut kita dapat bangunkan, bimbing mereka secara berterusan dan akhirnya mampu membentuk takungan remaja pewaris yang soleh wa musleh.
~CAM~

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home