Tuesday, January 30, 2007

Laporan DERU JIM AJ - 1

Alhamdulillah, Selasa (16 Januari) baru ni ana berpeluang mengikuti rombongan DERU Gelombang ke 2 meladeni mangsa-mangsa banjir di 3 pusat pemindahan banjir di Kota Tinggi, Johor sekaligus balik kampung untuk melihat keadaan keluarga di sana . Rombongan dari Selangor terdiri dari Dr Hafidzi dan zaujah, 2 akhawat Hulu Langat, 3 akhawat Ampang Jaya mengikuti Chief Rombongan - JIM International : Dato' Mus, Pak Selamat dan 2 orang ikhwah Ipoh.

Ana ingin mengucapkan tahniah kepada ikhwah dan akhawat Johor yang bertungkus-lumus mencari ruang da'wah melalui DERU. Masa kami di tiba di Sekolah Rendah Laksamana, dahpun tengahari. Oleh kerana ramai mangsa banjir yang pulang ke rumah untuk membersihkan rumah, jadinya proses memasak yg juga dilakukan oleh mangsa banjir menjadi lambat. Seorang nenek bangsa China dah tak boleh nak bercakap bila kami bertanya sebab lapar....Jadinya kami tolongla apa yg patut, bagi cepat sikit diorang boleh makan...

Sememangnya sokongan dari aspek emosi kepada mangsa banjir ini amat penting. Menurut cerita mangsa banjir di penempatan Masjid Jame' Kota Tinggi, malam sebelum kami datang berlaku perselisihan di antara orang Kemboja dengan orang Melayu (Di Kota Tinggi ramai orang-orang bangsa Kemboja menjalankan perniagaan menjual kain dan pakaian siap).So, pagi tu, orang Kemboja pack barang dan pulang. (Atau mungkin banjir di rumah mereka dah surut). Walaupun duduk di masjid dan sama-sama terkena musibah, masih lagi boleh bergaduh. Masing2 stress agaknya.

Terima kasih kepada ikhwah dan akhawat DERU kerana sudi beramai-ramai singgah di rumah ana , walaupun ada air kopi je.. maklumlah..rumah pun baru lepas kena banjir, jadinya cawan nak isi air pun baru basuh, tak berpiring... Terima kasih juga pada Pak Selamat dan Dato' Mus kerana sudi menumpangkan kami. Kesian antum kena drive mengantuk2...kami duduk kat belakang tidur (walaupun tak boleh tidur sebenarnya sebab bimbang takut driver pun tidur ). Ana juga dah serahkan sumbangan barang-barang dan duit sebanyak RM2017 dari Ampang Jaya kepada JIM Johor.

Ada banyak gambar yang ana ambil tp tak upload sebab ambil masa yg lama, jadinya ana attach satu je gambar - Paparazzi JIM Johor ...

Noursila~

0 Comments:

Post a Comment

<< Home