Saturday, January 27, 2007

Lawatan JIM PJ ke Raudhatus Sakinah

Kubu Gajah, Sg Buloh 27-Jan -- Ahli JIM Petaling Jaya dan Karisma Petaling Jaya telah membuat lawatan ke Pusat Jagaan Raudhatus Sakinah (RS). Program dikelolakan oleh Wanita JIM PJ diketuai oleh Ukhti Fauziah Agos sebagai Pengarah Program.

Rombongan berkumpul di RS jam 9 pagi. Program dimulakan dengan pengenalan oleh Pengarah Program. YDP JIM PJ menyampaikan tazkirah pendek kepada anak-anak di RS diikuti oleh sesi taa'ruf. Rombongan dan anak-anak RS kemudiannya dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk tugasan yang dilaksanakan sehinggalah ke masa makan tengahari.

Kumpulan 1: Berkebun menanam ubi

Kumpulan 2: Membersih dan menanam pokok bunga
Kumpulan 3: Membersihkan tembok pagar
Kumpulan 4: Memasak untuk makan tengahari
Kumpulan 5: Memperbaiki dan membuat ampaian

Semasa lawatan dibuat terdapat juga sesi kaunseling oleh Dr Razali (UITM) dari Klang kepada satu dua pelajar baru di RS. Difahamkan bahawa beliau yang sebelum ini bekerja dan tinggal di Melaka sentiasa berulang-alik ke RS untuk tujuan tersebut.

Pengajaran yang kami dapati untuk mereka yang berhajat untuk melawat RS di masa hadapan adalah adalah untuk bersedia mengenal pasti tugasan yang ingin dilaksana dan bawa peralatan yang sesuai. Antara yang boleh dilaksanakan adalah:
a) Mengecat bangunan & pagar

b) Membaiki atau menambah ampaian yang ada.
c) Berkebun dan membersihkan kawasan
d) Latihan & motivasi
e) Membaiki rumah terutamanya dinding yang menyerap air ketika banjir. Khabarnya disebabkan saliran yang kurang baik tempat ini selalu dinaiki air. Dinding yang ada terutamanya di dapur tidak dapat menahan air dari menyerap masuk.
Rombongan dan anak-anak di RS makan tengahari sebelum bersurai.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home